من صدها فروشنده تبلیغاتی را آموزش داده ام و اساسی ترین ضعف که در اغلب آنها مشاهده کرده ام این است که آنها اهمیت دانش کافی در زمینه محصولات و به دست آوردن این دانش ا قبل از به کار درک نمیکنند.
فروشندگان بسیار زیادی به دفتر من مراجعه کرده اند که پس از تعلیم گرفتن اصول شرح کالا از طریق جملات عادی مشتاق میشوند هر چه زودتر مشغول فروشندگی شوند بسیاری از این فروشندگان یک هفته هم دوام نمیآورند و دوره تعداد بسیار زیادی از آنها حنی چهل و هشت ساعت هم طول نمیکشد. در کار آموزش فروشندگان بخصوص آنهایی که در رشته مواد غذایی فعالیت داشتند سعی داشتم با جوایز و پاداشهای هفتگی آنها را مجیور میکردم مطالعه در زمینه بازاریابی و شناخت عناصری که در محصولات مورد فروششان وجود داشت. آنها این دانش را نه به خاطر مشتری بلکه به خاطر خودشان کسب میکردند.
در صورت شناخت کامل محصول به قدری تقویت میشوید و آنقدر روحیه شما قوی میشود که هم غیر قابل شکست خواهید شد.
نوع پوشش ظاهری - راه رفتن - نشستن - صحبت کردن یکی از مهمترین مقدمات موفقیت است.
ارتباط موثر در سطوح مختلفی ایجاد میشود که عبارتند از :
1. ارتباط کلامی. شامل استفاده از کلمات و لحن وصدا
2. ارتباط غیر کلامی که به آن بازی بدن یا گفتار بی صدا گفته میشود.
چگونه بازاریاب حرفه ای شویم؟
خودشیفتگی در زبان بدن:
واژه خودشیفنگی و خودکامی به اسطوره یونانی که (نارسیوس) بود برمیگردد. نارسیوس مرد جوان خوش سیمایی بود که بسیار مجذوب خودش بود به نحوی که کنار آب مینشست و ارتباطی با کسی نداشت. سرانجام عاشق عکس در آب شد و پنداشت که حوری بهشتی است. بنابراین کوشید که او را بگیرد ولی چون کامیاب نشد مایوس گردید و در پایان از این اندوه جان سپرد.
این در واقع تعریف خودشیفتگی است که باعث اعتماد به نفس کاذب زیاد میگردد که در امر بازاریابی نقطه شکست است. ولی اعتماد به نفس پایین هم باعث شکست کار میگردد.
بنابراین در امر ارتباط برقرار کردن حد تعادل اعتماد به نفس لازمه کار است. افرادی که از اعتماد به نفس پایین برخوردارن یا باید دست به کار بازاریابی نزنند یا با تمرین تمرین نمرین مدام اعتماد به نفس متعادل را به دست گیرند.